Als toeval niet bestaat, waarom is er dan een woord voor?

Foto: Photo News

Toeval of niet?
Enkele weken geleden kwam ik op Facebook een bericht tegen. Een bericht dat me is blijven hangen. Ik vond het zeer opmerkelijk, dus ik wou de waarheid erachter wel eens weten. De man die dit op Facebook had gezet beweerde dat er om de honderd jaar een grote epidemie uitbreekt. In 1720 had je de pest, in 1820 cholera, in 1920 Spaanse griep en in 2020 het coronavirus. Toen ik dit las heb ik wat opzoekingswerk gedaan om te kijken of dit klopt.

1720: de pest
De pest is een heel ruime ziekte die vanaf de 14e eeuw tot de 19e eeuw in verschillende vormen voorkwam. Wanneer we kijken naar de pest in 1720 komen we al snel uit op de Grote Plaag van Marseille, de laatste belangrijke uitbraak van de builenpest in Europa. Deze pest heeft zo'n 100 000 dodelijke slachtoffers gemaakt in en rond Marseille, maar heeft nooit België bereikt.

1820: cholera
De eerste cholerapandemie brak uit in 1817 en duurde tot 1824. Dus ik begin al met te zeggen dat de datum 1820 nog niet zo precies genomen is. De ziekte brak toen uit in Azië. De eerste cholera-epidemie raakte België niet. Het was pas in 1849, bij een grote uitbraak in Nederland, dat er 23 000 slachtoffers vielen in België en in 1866 nog eens 43 400.

1920: Spaanse griep
Deze beruchte griep-pandemie heerste in de jaren 1918-1919, exact 100 jaar voor de uitbraak van het coronavirus in China. Deze epidemie had 300 000 dodelijke slachtoffers als gevolg in België.

2020: Corona
Het coronavirus brak uit in 2019 in China en werd wereldwijd verspreid in 2020. Tot op vandaag, 30 maart 2020, hebben we al 513 dodelijke slachtoffers, maar wetenschappers zeggen dat de piek nog moet komen, dus één boodschap: handen wassen zodat we minder slachtoffers hebben als bij de Spaanse griep.

Natuurlijke selectie?
Zoals je hierboven kunt zien, moet je een Facebookbericht met een korreltje zout nemen. Toch zit er een grond van waarheid in! Nu is het de vraag: is het natuurlijke selectie of is het kwaad opzet om de bevolking uit te roeien? Wat denken jullie?

Bronnen
Redactie. (2020, maart 30). Live – Coronavirus: 82 nieuwe sterfgevallen in ons land, maar: ‘Kracht epidemie vermindert’. Opgehaald van De Morgen: https://www.demorgen.be/nieuws/live-coronavirus-82-nieuwe-sterfgevallen-in-ons-land-maar-kracht-epidemie-vermindert~b638c04f/
Rommel. (2020, februari 9). Pest 1720, Cholera-uitbraak 1820, Spaanse griep 1920, Chinees Coronavirus 2020. Opgehaald van Fenixx: https://fenixx.news/2020/02/09/pest-1720-cholera-uitbraak-1820-spaanse-griep-1920-chinees-coronavirus-2020/
Sokol, K. (2020, maart 14). Exact 100 jaar na Spaanse griep treft coronavirus de wereld: "Hygiëne en rol van de overheid zijn niet te vergelijken". Opgehaald van Vrtnews: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/14/corona-tegenover-spaanse-griep/
z.n. (2020, maart 19). Cholera. Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cholera
z.n. (2020, maart 30). Coronapandemie. Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Coronapandemie
z.n. (2020, maart 26). Pest. Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pest_(ziekte)
z.n. (s.d.). Grote Plaag van Marseille. Opgehaald van qwe.wiki: https://nl.qwe.wiki/wiki/Great_Plague_of_Marseille
z.n. (s.d.). Qwe.wiki. Opgehaald van 1817-1824 cholera pandemie: https://nl.qwe.wiki/wiki/1817%E2%80%931824_cholera_pandemic#Spread_beyond_India


Reacties

  1. Ik hou wel van een goede "conspiracy theory' nu en dan! Zoals bijvoorbeeld Bush die zou verantwoordelijk zijn voor 9/11... Het houdt je bij de pinken!
    Toch denk ik niet dat hier kwaad opzet in het spel is, dan zou je eigenlijk kunnen spreken van bio - terreur... En jeetje, ik hoop dat dit oprecht een ver van mijn bed show is!
    Ik denk dat er om de zoveel tijd gewoon perfecte omstandigheden zijn waarin zo'n virus zich ten volle kan ontwikkelen!
    En moeder natuur die er genoeg van heeft? Daar kan ik mezelf volledig in vinden! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten